- Конституція стаття 5: ПРАВО визначати і змінювати конституційний лад в Україні належить виключно народові і не може бути узурповане державою, її органами або посадовими особами. Ніхто не може узурпувати державну владу. -

вівторок, 7 січня 2020 р.

ВИБОРЧА СИСТЕМА ПРОЕКТУ КОНСТИТУЦІЇ

07.02.2018, 23:53
Чому я проти «загальних, прямих виборів з таємним голосуванням»?
                            «Сама велика дурість – це робити одне і те ж
                            та сподіватися на новий результат»
                                                                                    (А.Ейнштейн).

Форм правління держав від монархії до анархії велике розмаїття. Багато з цих форм вже потіснені різними видами демократичного правління, яке також має свої недоліки і суперечності, а також свої особливості, повʼязані з менталітетом людності, що населяє країну та особливостями внутрішнього розвитку держави і зовнішньополітичного її становища.
Крім того, у світі продовжує діяти концепція державного будівництва «еліта, сторожа, раби» − сформульована ще Платоном і закріплена чинною Конституцією України-96 (державна влада – народ).
За суспільний устрій проекту конституції нашої держави ми прийняли республіканський (демократичний) устрій, про який Мопасан сказав: «За такого суспільного устрою держави  завжди будуть правити дỳрні». Здається Черчіль сказав, (а за ним Тетчер повторила): «Демократія – це не обрання кращих, а обрання собі подібних».
АЛЕ.
Все це стосується лише примітивних − загальних, прямих виборів з таємним голосуванням.
Багато вчених-гуманітаріїв у світі вирішують проблему раціонального вибору і формування представницьких органів (і не тільки державних).
Виборча система проекту Конституції народовладдя.
Мета виборчої системи – структурування суспільства і забезпечення раціонального вибору представницьких органів врядування на всіх адміністративних рівнях та створення обставин, в яких здійснюється народовладдя, задеклароване ст.5 Конституції-96 (чинної).
До засобів підвищення вірогідності раціонального вибору відносяться виборчі системи, а також цензи: осілості, віковий, мовний, освітній, фаховий, досвіду, сумісництва робіт та ін.
Набір цензів може застосовуватись як до кандидатів, так і до виборців.
Щоб умови виборів були незмінними – основи виборчої системи і набори цензів включено до проекту конституції, яка приймається всенародно і може змінюватись народом і набирати юридичної сили лише після конституційного референдуму.
До референдуму конституційні новації можуть перевірятися практикою в певних регіонах за погодженням з місцевою радою.
1.Виборча система громадських депутатів базових територіальних громад традиційно мажоритарна – прямі загальні вибори таємним голосуванням.
При цьому застосовується «теорія малих груп» Мансура Олсона, де «мала група» − це дієва і ефективна спільнота. В депутатському окрузі має проживати не більше 500 жителів (мала група), які один одного знають, як мінімум, в обличчя: всі на виду, кожен відчуває відповідальність перед співмешканцями за свої дії;
виборці не вірять, а знають кандидатів в депутати і вибір здійснюють свідомо;
існує безпосередній зв’язок між виборцями і депутатом (переваги «малих груп»).
Для депутатів – ценз осілості (має бути зареєстрований та постійно фактично проживати в своєму окрузі не менше 3 років до виборів, або від дня заселення на постійне фактичне проживання в будинку), а також віковий ценз (не молодший 21 року на день виборів).
Для виборців – ценз осілості та віковий ценз.
Депутати районних обʼєднань територіальних громад – це всі разом депутати базових сільських територіальних громад зі статусами юридичних осіб публічного права з централізацією делегованих знизу повноважень в районному обʼєднанні.
Великі міста без поділу на адміністративні райони і адміністративні райони міст – самі є базовими територіальними громадами з деконцентрацією частини своїх повноважень на осередки самоврядування мікрорайонів, які складаються з громадських депутатів ТГ – мешканців цих мікрорайонів.
Невеликі самодостатні селища, чи міста за рішенням громади відображеним в статуті, можуть мати статус базової ТГ без входження до районного обʼєднання і без мікрорайонів.
Чому така система.
Базові територіальні громади опікуються життєзабезпеченням населення територіальної громади. Це комунальна сфера, безпека громадян і т.д (перші дві сходинки Піраміди Маслоу) − прості і зрозумілі кожному жителю речі; практично кожному відомо хто за що відповідає, хто на що здатен – тобто люди свій вибір можуть здійснити свідомо, на підставі конкретних переживань від рішень місцевої ради і дій комунальних служб.
Громадські депутати, проживають в своїх округах разом з своїми виборцями і доступні цілодобово. Всі негаразди і успіхи депутати переживають разом зі своїми виборцями.
Вірогідність раціонального вибору на цьому рівні висока − бо люди обʼєднані співжиттям, знайомі між собою, про депутата можна дізнатися все, що побажаєш. Якщо вибір станеться помилковим – його легко виправити безпосереднім впливом на депутата, чи щорічним оцінюванням його роботи, або пережити за принципом: «бачили очі, що купували – тепер їжте, хоч повилазьте…»
2. Депутати обласної координаційної ради територіальних громад – половина обирається через прямі загальні вибори таємним голосуванням; друга половина делегується в комісії та на сесії обласних рад районними обʼєднаннями із своїх депутатів.
Таким чином, в обласних радах мають своє представництво як жителі округів, так і районні ради області.
Чому така система.
Ця система забезпечує зв’язок обласних депутатів з жителями своїх округів для вирішення питань обласного масштабу, а також звʼязок районних рад з обласною − задля координації зусиль обох рад і здійснення контролю на місцях з метою найефективнішого вирішення проблемних питань при раціональному використанні бюджетних, матеріальних і трудових ресурсів.
3.Виборча система Народних депутатів до Вищої законодавчої служби – Народного Парламенту України – ступінчато-мажоритарна.
Виборщиками є громадські депутати базових ТГ і депутати обласних рад, депутатські округи яких входять до складу виборчих депутатських округів Народних депутатів.
Вибори здійснюються на спеціальних сесіях районних рад, міських рад (міст без поділу на райони) районів міст з участю громадських депутатів базових ТГ та депутатів обласних рад, округи яких входять до округу Народного депутата на адміністративній території відповідної ради. 
Голосування здійснюється іменними бюлетенями.
4.Система обрання сенаторів – аналогічна; відмінність – виборчими округами є області, де обирається від кожної області 4 сенатори адресно до чотирьох постійних палат: Палати правоохорони, Палати економіки і планування, Палати врядування, Палати майбутнього (Вченої думи).
Цензи – освітній, фаховий, досвіду роботи; до сенаторів ценз осілості не застосовується.
При висуненні кандидатів в сенатори, здійснюється 
відбір претендентів через спеціальну фільтраційну комісію за різними критеріями відбору – в виборчому бюлетені має бути 2-3 кандидатури на кожну палату Сенату.
Чому така система обрання Народних депутатів і Сенаторів.
Ця система забезпечує свідомий раціональний вибір тому що:
− громадський депутат має працювати в правовому полі, яке буде формувати обраний ним Народний депутат Парламенту;
− громадський депутат, голосуючи іменним бюлетенем, усвідомлює високу відповідальність перед своїми виборцями за свій вибір, тому ретельно вивчає особисті якості всіх кандидатів (на відміну від «загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування» (за «кота в мішку»);
− якщо чисельність населення виборчого округу Народного депутата становить в середньому 100.000. то чисельність депутатів-виборщиків буде 200-240 – (разом з депутатами обласних рад, мешканців виборчого округу кандидата). Це дає можливість безпосередньо допитати кожного кандидата в сесійній залі, а не сприймати заочно через «зомбоящик» (і то, якщо в цей час на іншому каналі не йде популярний серіал, чи дебільне шоу);
− депутати виборщики здійснюють щорічне оцінювання успішності роботи свого Народного депутата (сенатора), наслідком якого може бути припинення його повноважень, що змушує його працювати відповідально, або добровільно скласти повноваження;
− така система стійка до фальсифікацій, мобільна, дешева, ефективна.
Така система структурує громадян в самих територіальних громадах; структурує суспільство по горизонталі (через районну і координаційні обласні ради); і по вертикалі (через Народних депутатів Парламенту, через обласні координаційні ради і через інститут державних секретарів, сформований Сенатом).
Чому я скептично відношусь до «загальних прямих» виборів.
1.«За такого суспільного устрою держави завжди будуть правити дỳрні».
«Демократія – це не обрання кращих, а обрання собі подібних». (і то, якщо вибори чесні…).

2.Присутні всі недоліки «великих груп» за М.Олсоном і Г.Лебоном, а також висновок Нобелівського лауреата Дж.Бʼюкенена: «чим більше людей приймає участь в виборах, тим більша вірогідність нераціонального вибору».
3.Додатково переглянь епіграф до цієї статті.
На ці граблі «загальних прямих» виборів наступали і наступаємо більше 25 років, а результат постійно негативний – уже до 90% депутатів − дỳрні і покидьки. Обрання при «Загальних» виборах здійснюється за критеріями: «потому что он красивый мужчина»; «этот хоть обєщаєт, а тот мозги пудрит»; «он привёз песок детям в песочницу»; «вставил два евроокна в школе», і т.п.
Пора переступити через вʼїдливі стереотипи і скористатись розробками вчених, підтверджених глибокими соціологічними дослідженнями в сфері раціонального вибору.
                               Володимир Степаненко, член ради 
                              Конгресу громадських обʼєднань України,
                              Дніпровська обл.
(Про вибори Президента  та ін. високопосадовців; про структуру системи державного врядування і про антикорупційний імунітет − в наступних публікаціях).

3 коментарі:

  1. Важным вкладом Бьюкенена в конституционализм является создание научной субдисциплины конституционная экономика. В соответствие с Бьюкененом этика конституционализма является ключевым вопросом конституционного порядка, который «можно назвать идеализированным миром Канта», где индивидуум, «который отвечает за порядок вместе почти со всеми своими согражданами, основывается на праве, базирующемся на морали, как на главном правиле поведения».[7]

    Бьюкенен отверг любую основополагающую концепцию, что государство интеллектуально превосходит своих граждан. Эта философская позиция является основой конституционной экономики. Бьюкенен утверждал, что каждая конституция создана для защиты интересов нескольких поколений, включая последующие поколения. Поэтому конституция должна балансировать интересы государства, общества и отдельного индивидуума.

    ВідповістиВидалити
  2. Продиввіться дану документальну стрічку, щоб не потрапляти під вплив начебто "авторитетності" політичних та економічних поглядів Бьюкенена Джеймса Макгілла https://youtu.be/U__fDrCCCmY

    ВідповістиВидалити
  3. "Западня: что стало с нашей мечтой о свободе?", BBC, 2007 год. Превосходный фильм о кризисе гуманизма, произошедшем во время разворота западного общества в XIX век, и жесткой и антинаучной идеологии - неоконсерватизма, господствующей примерно с 1980 годов в якобы "деидеологизированных" обществах Западной Европы, США, а затем и в РФ. Эта идеология основана на христианской религии и также видит людей "грешными", злобными, примитивными существами с социальными и этическими запросами тараканов. Почему политики всегда говорят о свободе, но чем больше от них слышно это слово, тем меньше свободы оказывается у общества? Режиссёр фильма исследует истоки происходящего скрупулёзно, как хирург, взрезая слой за слоем пласты политического и социального устройства западной цивилизации, и представляя нашему взору то, о чём мы забыли или вообще не догадывались.

    ВідповістиВидалити